torsdag 16 juli 2009

Recept Coleslaw

Det finns mängder av rececpt på Coleslaw som enligt mig är ett utmärkt LCHF tillbehör. Jag hittade ett väldigt enkelt recept som blev jättegott! Jag tog inga exakta mått men jag uppskattar att det såg ut så här när jag tillagade den igår:

Coleslaw
5 dl vitkål
1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
svartpeppar
salt

Riv vitkålen med en osthyvel. Koka upp vatten och när vattnet har kokat upp häller du det över vitkålen och låter det stå i 4-5 minuter. Slå av vattnet och spola av vitkålen med kallt vatten. Krama sedan ur vitkålen ordentligt så att inte röran blir rinnig. Man kan, enligt tips, lägga den i en ren kökshanduk och krama ur ytterligare. Men jag körde ett par vändor i mina hårda nypor.

Blanda kålet med majonäs och creme fraice och smaka av med kryddorna. Låt gärna stå i kylen ett tag innan men är man hungrig som en varg så är den fortfarande jättegod att äta direkt!

Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Aha, koka vitkålen, det har jag faktiskt aldrig provat. Får göra en sån till imorgon. Ska bli spännande!

    SvaraRadera
  2. Gör det, blev supergott! Men koka inte utan häll det kokande vattnet i en skål/bunke med vitkålen i så de mjukar upp sig.

    SvaraRadera