måndag 27 juli 2009

Kålpudding

Det var extrapris på stora förpackningar av blandfärs i min ICA denna helg så jag passa då att köpa 1.6kg som jag sedan delade upp i fyra och frös in. Kändes ekonomiskt och bra. Så med en massa köttfärs i frysen och ett stort kålhuvud i kylen så var det dags att testa kålpudding! Jag googlade fram ett recept som var baserat på 8-10hg köttfärs så jag bestämde mig att köra på må få eftersom min form är liten och jag har fryst in dem i 4-5hg stora bitar.

Kålpudding

Köttfärs
Vitkål
Lök
Grädde
Salt och peppar

Strimla vitkålen och löken. Fräs dem mjuka i smör. Bryn köttfärsen och blanda sedan ihop med kålen. Krydda med sat och peppar. Häll i blandningen i en ugnsform och tryck ihop lite lätt. Häll över grädden jag tog ca 1.4 dl och sen toppade jag med västerbottenost, inte för att det stod i receptet utan för att jag fick ett infall.

Det blev toppengott! Kommer räcka till två ytterligare måltider och jag blev ordentligt mätt. Något som jag inte vågat bli allt för mycket.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar